Nieuws

Nieuws

← Meer nieuws

Ontmoet onze artistieke adviesraad

Nieuws

We vinden het waardevol om te leren van de vele stemmen die met onze organisatie in dialoog staan. De artistieke adviesraad bestaat uit externe experten die zich specifiek richten op het artistieke programma van MORPHO. De leden van de adviesraad komen minstens tweemaal per jaar bijeen om de aanvragen voor de open oproep van de residenties te evalueren of om toekomstige plannen te bespreken. De adviseurs zullen om de twee jaar wisselen, in lijn met het cyclische ritme en de veranderende focus van ons programma. Zij zullen ook worden uitgenodigd als mentors bij de residentiesessies, onder andere in de vorm van atelierbezoeken.

Dit zijn de vijf adviseurs die ons in 2022-2023 zullen begeleiden:

Yann Chateigné Tytelman

Yann Chateigné Tytelman (1977) is een curator en schrijver gevestigd in Brussel. Zijn interesses gaan van kleine geschiedenissen en tegencultuur, over wetenschappen van de geest tot de politiek van obscuriteit. Zijn projecten, vaak in samenwerking, bevinden zich op het snijvlak van cureren, publiceren, performance en educatie. Onlangs trad hij op als artistiek coördinator van de ontwikkelingsresidentie bij MORPHO. Hij is de gastcurator van Country SALTS in 2021-22, een nieuwe ruimte op het platteland in de buurt van Basel, die kunst en landelijke manieren van leven met elkaar verbindt. Sinds 2018 fungeert hij ook als PhD Supervisor aan de Oslo National Academy of Arts.

De afgelopen jaren was hij (co-)curator van Gordon Matta-Clark: Material Thinking, Canadian Center for Architecture, Montréal en Museum der Moderne, Salzburg, 2019-2022; It Never Ends, KANAL-Centre Pompidou, Brussel, 2020-21; en By repetition, you start noticing details in the landscape, Le Commun, Genève, 2019-20. Parallel daaraan gaf hij collectieve publicaties, kunstenaarsboeken en monografieën uit, waaronder Curating in the educational field, HEAD–Genève/Les Presses du Réel, 2019. Hij was eerder hoofdcurator van het CAPC Museum voor Hedendaagse Kunst in Bordeaux (2007-09) en hoofd van de afdeling Beeldende Kunst van HEAD–Genève (2009-17). Als onafhankelijk criticus werkte hij mee aan verschillende tijdschriften, waaronder Mousse, Spike en Frieze.

Julia Dahee Hong

Julia Dahee Hong (1992, Vancouver, Canada) is een kunstenaar gevestigd in Amsterdam. Ze voltooide haar Master in Beeldende Kunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (InSitu) in 2019 en was gedurende een jaar lang in residentie bij MORPHO in 2020. Haar artistieke praktijk richt zich op emotionele en affectieve arbeid door een beroep te doen op noties van gastvrijheid, waardesystemen en gecommodificeerd voorrecht. Ze stelt de configuratie van de tertiaire sector in vraag door elementen van beeldhouwkunst, fotografie, schrijven, geluid en performance samen te brengen. Hong organiseert Breakfast B Reading Series, een terugkerend evenement dat zich richt op teksten van kunstenaars, actief luisteren en gemeenschapsvorming.

Helen Dowling

Helen Dowling (1982, Windsor, Verenigd Koninkrijk) is een kunstenaar die woont en werkt tussen Brussel en Delft. Ze werkt in een multidisciplinaire praktijk die zich richt op het vermogen om empathie en emoties over te brengen via het medium video. In haar video's plaatst zij foto’s en objecten, basiselementen als ritme, kleur en geluid naast elkaar om de toeschouwer te leiden door een opeenvolging van sensaties die zich tot elkaar verhouden en op elkaar voortbouwen. Ze begrijpt rituelen als een constante herhaling en analyseert het menselijk bestaan in termen van de meest fundamentele handelingen, die vertrouwdheid genereren door herhaling. Op basis van beelden die ze zelf vindt, downloadt of filmt, creëert ze videowerken met een hallucinerende kwaliteit, die de kijker meevoeren op een visuele reis.

Dowling behaalde haar BA aan het Goldsmiths College in Londen en haar MA aan de Slade School of Fine Art in Londen en nam deel aan een tweejarige residentie aan de Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam. Haar recente tentoonstellingen omvatten Something for the Ivory, als onderdeel van het Rose Residency Programme met MAMbo - Museum voor Moderne Kunst van Bologna, de Sandra Natali Residency voor Kunstenaars en Villa Delle Rose en Open Skies, WIELS, Brussel. Haar video, The Queen of Lemons, won de laatste Loop Acquisition Award in 2020. Haar huidige onderzoeksproject, dat gefinancierd wordt door Sint Lucas Antwerpen, richt zich specifiek op porno op maat en gaat daar kritisch mee om. Ze analyseert en bekijkt hoe de productiestructuren ervan kunnen worden opgenomen in het domein van de videokunst, waarbij het acteren ervan wordt herbestemd tot nieuwe, uiteenlopende verhaallijnen.

Angie Keefer

Angie Keefer (1977, Alabama, VS) is een kunstenaar en docent die in Brussel woont. In 2010 was ze medeoprichter van The Serving Library, een kunstenaarsorganisatie die zich toelegt op het uitgeven en opbouwen van een archief van materiaal ten behoeve van door kunstenaars geleid onderwijs. Keefer is de redacteur van History of an Art School (Koenig, 2022), dat vijftig jaar vrouwelijke studenten en docenten aan de Yale School of Art beschrijft aan de hand van hun getuigenissen. Second Thoughts, een verzameling van haar geschriften en visuele werken van de afgelopen tien jaar, werd gepubliceerd in 2019. Version Space, een doorlopende interviewreeks (2019-) bijeengeroepen en geredigeerd door Keefer, brengt afgestudeerde kunststudenten in gesprek met kunstenaars die werken met Kunstmatige Intelligentie.

Sinds 2019 ontwikkelt ze collaboratieve film-, en poëzie- of schrijfworkshops via publieke programma's in verschillende musea en universiteiten. Tentoonstellingen zijn onder meer OHRHUT bij Kunstinstituut Melly (2018); First Class, Second Thoughts, Interminable Swell bij Plug In ICA (2017); en Area Variance bij Kunstverein München (2015). Haar werk is ook opgenomen in Greater New York, MoMA PS1 (2015-16); en The Whitney Biennial, New York (2014) en haar lezingen en performances waren te zien in de Artists Space, New York (2015) en de Biënnale van São Paulo (2012), onder andere. Momenteel doceert ze aan de afdeling Beeldende Kunst van het Sandberg Instituut in Amsterdam en aan de Werkplaats Typografie in Arnhem. Ze studeerde beeldhouwkunst aan Yale, waar ze in 1999 een Bachelor behaalde.

Tomasz Kowalski

Tomasz Kowalski (1984, Szczebrzeszyn, Polen) is een kunstenaar die woont en werkt tussen Warschau en Antwerpen. Hij geeft vorm aan een kritisch en associatief portret van een heden dat gekenmerkt wordt door versnelde verandering. Zijn schilderijen, sculpturen en muziek vangen de verspreiding van een centrumloze wereld en de manieren waarop dergelijke omstandigheden onze perceptie van basiscategorieën, zoals zelf-zijn, ruimte en tijd, beïnvloeden. Zijn werken suggereren een maatschappijconcept waarin slaap, introspectie, dromen en waken in gelijke mate aanwezig zijn. Ze bevestigen het onbewuste als een bevrijdende kracht - tegelijk in en buiten deze wereld. Kowalski's universum is droomachtig en psychedelisch.

Hij had solotentoonstellingen in instellingen als: Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art (Warschau) en het Contemporary Art Museum of St. Louis. Zijn werk was ook te zien in groepstentoonstellingen in o.a: Kunsthalle Wien, De Appel, Amsterdam; mumok, Wenen; Centre Pompidou, Parijs; Museum of Modern Art Warschau; en S.M.A.K., Gent. Onlangs stelde Kowalski een selectie tekeningen en schilderijen tentoon op de Baltic Triennial van 2021 en had hij een solotentoonstelling in 15Orient, New York. Zijn werken zijn opgenomen in de openbare collecties van Centre Pompidou, mumok, MOCAK, Frac des Pays de la Loire, Francois Pinault, Boros. Hij is de ontvanger van de Tekenprijs van de Daniel & Florence Guerlain Stichting voor Hedendaagse Kunst (2014). Hij runt Alicja, een muzieklabel dat verschillende artiesten en zijn eigen muziek en audio-plays uitbrengt.